Books

Interface Criticism – Aesthetics Beyond Buttons (ENGLISH)

Edited by Christian Ulrik Andersen & Søren Bro Pold

Aarhus University Press, 2011, 296 pages

Eur: 40.95 Available through Aarhus University Press: http://www.unipress.dk/en-gb/Item.aspx?sku=2466

Website: http://darc.imv.au.dk/?p=2121

From the screen of our laptops, and from the ubiquitous portable devices, smart phones, and media players, to the embedded computation in clothes, architecture and big urban screens, interfaces are everywhere. They are simultaneously demanding our attention and computing quietly in the background, turning action into inter-action, and mediating our experience of and relations to the social and environmental. But how can aesthetics respond to this, and how do interfaces set the scene for artistic practices?

Interface Criticism is not another design manual but a critical investigation for readers interested in the aesthetic, cultural and political dimensions of interfaces. With contributions from leading researchers within the field, the book covers a wide range of aesthetic expressions – including urban screens, wearable interfaces, performances, games, net-art, software art, and sound art, and discusses how new cultures evolve around, for example, open source or live coding.

The volume critically investigates the aesthetics of interfaces in ways that transcend the iconic surface of the graphical user interface and goes beyond the buttons. Ultimately the book develops interface aesthetics as an appropriate paradigm for a critical discussion of the computer.

Interface – Digital Kunst & Kultur (DANISH)

Redigeret af Lone Koefoed Hansen & Søren Pold

DKK 248.00 (inkl. 25 % moms)
192 s., ill., 2007
ISBN 978 87 7934 241 5

Kan købes gennem Aarhus Universitetsforlag: http://www.unipress.dk/da-dk/Item.aspx?sku=1331

Det er længe siden, computeren var nørdens territorium. Men den er faktisk heller ikke bare et redskab, de fleste bruger som arbejdsredskab eller til opbevaring af familiens digitale billeder. Computeren er krøbet helt ind på livet af os: Den findes i tøj, indgår i kunstværker, telefoner, spilkonsoller og meget andet.
Antologien “Interface” sætter spot på mødet mellem menneske og maskine og beskriver, hvordan computeren ikke kun gør livet lettere, men også ændrer os, vores kunst og kultur. Blade Runner og Matrix er blot nogle af de værker, der nævnes i bogens analyser af interfacekunst på tværs af musik, kunst, litteratur og film. Det er en bog for dem, som gerne vil dybere end salgstalen og brugsanvisningen og er interesserede i computerens kunstneriske og kulturelle konsekvenser.

Se mere her: http://interfacekultur.au.dk/nyt/interface/

Passepartout #27: Interfacekulturens æstetik (DANISH)

Lars Kiel Bertelsen, Pernille Leth-Espensen, Lone Koefoed Hansen, Signe Meisner Christensen (eds.)
14. årgang, 2007, 184 s., ill.
DKK 130.00

Available through Passepartout: http://www.pptout.dk/tidsskrifter/nummer.asp?id=20

Interfacet er den digitale tidsalders centrale kulturelle form. Her mødes computerens teknologiske dimension med den menneskelige perception, fortolkning og interaktion. Her bliver bits og bytes til tekst, billeder, lyd og rum. Computeren er en maskine, der kan gøre noget: styre fly, rundsende sms’er, downloade og afspille musik samt afvikle spil.  Men computeren og dens interface er mere end en arbejdsom maskine, som indeholder kompliceret teknologi. Interfacet er også en kulturel og æstetisk form, hvor teknologien, med kunstneren Myron Krugers ord, “er en æstetisk problemstilling lige så meget som det er et teknisk problem”.

Med en hovedvægt på visuelle udtryksformer udgør dette nummer af Passepartout en tværæstetisk platform for en diskussion af problemstillinger, der knytter sig til interfacet og dets kultur.

Comments are closed.